Friday, June 24, 2016

APA YANG TAK RUGI, MESRA SESAMA MANUSIA, CERITA & 3 DOA SEMASA SUJUD

APA YANG TAK RUGI KALAU JADI AHLI



Ramai je yg nak saving tapi taknak jadi ahli sebab katanya taknak trading & networking. Ahli RM450 (solid gold) bayar sekali seumur hidup. ☝🏻😊

πŸ’¬ saje la nak tolong buat kira² ni
😬 πŸ’¬ kalau kita bukab ahli nak beli .. Beza harga ahli dgn harga jualan RM20. Betul tak?
πŸ’πŸ»Kalau beli 1gram sebulan selama 5 tahun, tanpa menjadi ahli.
πŸ“Ÿ1gram × 12 bulan × 5 tahun
= so Kita ada 60gram emas kan?
πŸ“Ÿ 60gram × RM20 (beza harga ahli dan jualan)
πŸ’¬ Rupe²nye ...
😱😱Kita rugi RM1200.
πŸ˜‡ Sedangkan nak jadi ahli cuma RM450 seumur hidup dan setiap gram pembelian kita dpt bonus RM1. Mana tahu dalam kita menyimpan, ada family @ kawan yg berminat. πŸ™Š betul ke tak betul?
😁 Niat nak simpan je kan? Tetibe ter buat networking πŸ˜…πŸ˜…
πŸ’ƒπŸ»saje je bagi tau πŸ’ƒπŸ»

ADAB MESRA SESAMA MANUSIA



Assalamualaikum ... Tengah jemur kain jiran datang tegur, 'tengah jemur kain ke?' Tapi kita jawab "eh tak la tengah masak" soalan mesra dijawab dengan sindiran.
.
Allah bertanya "Wahai Nabi Musa, apa yang ada ditanganmu itu? Jawab Musa; "Inilah tongkatku, aku gunakan untuk berjalan dan aku gunakan untuk memukul daun2 kayu supaya gugur untuk kambing2ku". 
.
Kenapa Allah masih bertanya Nabi Musa sedangkan Allah Maha Mengetahui? Kerana... begitulah cara Allah bermesra dengan NabiNya walaupun Allah sudah tau tetapi Allah tetap bertanya. 
.
Dalam kehidupan manusia cuba bayangkan kita sedang jemur kain, tiba2 datang seorang kawan kita bertanya " Oi kau tengah buat apa tu?" Kita pun menjawab " Tengah masak !" 
.
Kawan kita tanya tu bukan sebab dia tak tau tapi dia nak bermesra dengan kita. Orang nak bermesra dengan kita, kita layan dia dengan sindiran. Itu tak patut. " -TG Haron Din

KONGSI ILMU



"Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing.
Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu".

Seorg budak prempuan bersujud ketika lihat ais krim. Maka org tnya kpd dia: kenapa sujud? Dia pun jwb: mak saya bila dia gembira dia akan sujud tanda syukur pd Ilahi.
Perelokkanlah didikan ke atas anak²mu.

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Seorang lelaki membaiki penghawa dingin masjid kemudian dia tolak upah yg diberi dan berkata: mak saya berpesan supya tidak ambil upah kerja utk masjid.
Org2 kagum dgn mak dia dan saya kagum dgn kbaikannya.

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Seorg org yg soleh ditanya mengapa pergi ke masjid sblum azan.  Dia jawab: azan utk pringatan kpd org2 yg lalai/lagho/ralik. Dan saya berharap aku tak tergolong dlm klgn mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan,keselamatn dunia akhirat)

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Aku tnya dia knapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia jwb: supaya org yg letak air di masjid diberi gnjaran.

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 ttg sseorg drpd mereka maka biarlah gosip tu terhenti stakat kamu shj. Dan klau betul terjadi berita tu berhenti stakat kamu shj, brmakna kmu tlah dpt phala tutup aib org. Baragsiapa yg tutup aib mna2 muslim, Allah akn tutup juga aib dia.

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
3 doa yg wajar kmu ingt utk dibaca semasa sujud2 kamu:-



1. Ya Allah, aku mohon dgn Mu pengakhiran yg baik.
2. Ya Allah, kurnialah kpd ku taubat nasuha sblum aku mati.
3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.

Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.
Pringatn:~ buatlah baik walau sekecil kecilnya. ''

No comments:

Post a Comment

PRODUK KECANTIKAN DAN KESIHATAN POWERGOLD

POWERGOLD I-QUE MEMOREE POWERGOLD BEAUTY & HEALTH JUICE POWERGOLD CHOCOLATE POWERGOLD SHIFFA OIL POWERGOLD...