Tuesday, June 7, 2016

Isu Taqobudh


Ni saya tanya senior saya mengenai isu taqobudh :
Ok, Jual beli emas secara online...
Basiclly, tiada masalah jual beli emas secara online sebab ianya jual beli,
وأحل الله البيع وحرم الربا..
Takde sape boleh kate kontemporari ni, jual beli emas secara online .. haram. Sbb tiada khilaf ttg usul hukum jual beli di sini.
Cumanya, yg selalu diperbincangkan ttg hukumnya adalah wadah transaksi berlakunya jual beli emas itu..Samaada you beli emas dgn dgn emas ke ataupun emas dgn perak ke, ataupun emas dgn benda lain, selalunya duit ( termasuklah dlm ni pembayaran secara tunai, cek, debit, akaun simpanan...n yg lebih kurang..hatta termasuk kalau kita bayar dengar kredit sekali pon)...

Yg pertama dan kedua itu yg masalah, secara ittifaq...emas kalau nak beli dgn emas ataupun perak...Wajib tiada penangguhan; mesti taqabudh kalau tidak dia mmg conpem jadi riba...

Yg ketiga, khilaf , jual beli emas dengan cash dan seumpammanya ...adakah dia ada unsur riba ataupun tidak kalau berlaku  penangguhqn transaksi di situ.Adakah dia perlukan taqabudh jgk ataupun kita boleh beli mcm kita beli byk buku, kita cakap kat ammu tu esk baru bayar habis asyan tak bawak cukup duit( Ni situasi yg rare, padahal esk boleh je dia dtg nak beli buku tu, siap bawak duit bagai, tapi tulah dah nak jadi, pernah berlaku kat pencinta buku sejati) ....pendapat sheikh ali tantawi, sheikh ali jumma'h... dan kebanyakan ulama alzhar sekarang kata...tiada masalah sbb duit sekarang ni tiada unsur riba..

Beza pula dgn pendapat majoriti ulama sekarang ni dan terdahulu...Duit, ada i'llah riba, so wajib taqabud dlm satu majlis..Antara, mengatakkannya, Sheikh Yusuf alQardhawi, Sheikh nuruddin Ittir...Bahkan, Malaysia kalau tgk efatwa, mengeluarkan muazakarah kebangsaannya mengatakan emas dan wang adalah dua item ribawi yg mempunyai illah yg sama..

Consider nak pendekkan cerita, selalunnya org selalu conpius, bila dia beli emas online, dia bayar  sekarang....dapatnya emas kemudian.... lps 2-3 hari...So, jelas lah riba di situ? Ye gitu?
Kita bagi tahu kat org tu, kalau you paham konsep khilaf yg berlaku....( bukan setakat paham ada wujud khilaf je dlm masalah ni tanpa memahami situasi dan klausanya)...You ikutlah pendapat Ulama alAzhar sekarang...Tapi, kalau you rasa tak yakin..mcm ada syubhah riba di situ, maka eloklah bg you...cari altenatif lain nak beli emas tu....

Maknanya ada yg menghalalkan riba ke? Dop gitu?
Ah sudah pening pulak...Tak bukan gitu, ada yg nampak duit ada illah riba, ada yg tak nampak..
Mcm besi, kalau beli dgn besi ada unsur2 riba tak? ke boleh kita beli cam bese je?
Kalau you nak kata "tak da masalah kalau nak jual beli mcm bese"...you betul
Kalau nak kata "tak, kene taqabud, tiada tafadhul, tiada nasiah" you betul jgk...sbb besi bagi mazhab hanafi actually, item ribawi, sbb dia yuuzan wa yuukal...

So, nampak tak di situ? explaination utk khilaf illah riba boleh tgk maasu'ah feqh islami jilid ke 4...

2)Utk syarat jual beli emas tu, kalau biiktibar tiada unsur riba dalam transaksi, just tgk syarat jual beli la mcm bese la...Syarat2
عاقدان
الثمن
المبيع
الصيغة
Kalau ada khiyar boleh tgk syarat khiyar, dan seterusnya tgk mcm mana berlaku jual beli tu, kalau ada unsur gharar, aklu amwalan nas bilbatil, ihtikar, syubhah almilkiyah...so, terbatallah jual beli di situ...
Kalau yg kata beli emas online tu ada unsur2 riba..so kena tgk lah dari 3 sudut utk mengelakkan 3 jenis riba ni
أنواع المبيع > ربا التفاضل←  التساوي
قبض المبيع >>> ربا اليد  ← التقابض
وقت احتلال البيع >>> ربا النسيئة ← البيع حالا دون اﻷجل
Wallhua'lam...sumber rujukan, durus sheikh Yusri, mausua'h feqh islami, effatwa, ustz Zaharuddin.net..
Moga mendapat manfaat..

Emas ni barang ribawi.....tapi kalau beli dgn wang, tak perlu syarat taqabudh kalau kita anggap duit ni bkn item ribawi

No comments:

Post a Comment

PRODUK KECANTIKAN DAN KESIHATAN POWERGOLD

POWERGOLD I-QUE MEMOREE POWERGOLD BEAUTY & HEALTH JUICE POWERGOLD CHOCOLATE POWERGOLD SHIFFA OIL POWERGOLD...